سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیا تو

کم اعتمادی زنان به قیافه های مردانه

    نظر
 

چهارصد زن و مردی در بریتانیا در تحقیقی که شرکت کرده بودند؛ گفتند مشخصه های موسوم به "مردانه"، مانند دماغ بزرگ و چشم های کوچک به نظر آنها قیافه ای مهربان و وفادار نیست و مردانی که نقش پدر را بهتر ایفا می کنند نیز چهره ای لطیف تر دارند.

در این تحقیق شماری عکس به داوطلبان نشان داده شد که در آنها خطوط چهره مردی با دستکاری رایانه ای لطیف تر یا خشن تر شده بود.

نتیجه این تحقیق در مجله "شخصیت و تفاوت های فردی" (Personality and Individual Differences)، چاپ شده است.

دکتر لیندا بوتروید، از دانشگاه دورهام بریتانیا می گوید: "این تحقیق نشان می دهد اگر قرار باشد زنان براساس ظاهر در مورد مردی قضاوت کنند تقریبا سلیقه ای یک دست دارند. همچنین آنها به احتمال زیاد بر اساس همین قضاوت مردی را می پسندند و از مردی دیگر خوششان نمی آید."

دکتر بوتروید اضافه می کند: "خواسته های یک زن در دوره های مختلف از زندگی او متفاوت است و بسته به همین تمایلات در مورد ارتباط با مردان تصمیم می گیرد."

زوج سلطه گر

حدود 400 مرد و زن بریتانیایی در آزمونی اینترنتی شرکت کردند که از آنها خواسته بود با نگاه کردن به دو تصویر بگویند به نظر آنها کدام چهره یادآور فردی پولدار، سلطه گر، جاه طلب، وفادار، متعهد، والد بهتر و همچنین مهربان و گرمتر است.

داوطلبان شرکت در این تحقیق با کلیک کردن روی گزینه های کمتر تا بیشتر به هر تصویر برای هر خصیصه نمره داده اند.

دو تصویر تفاوت کمی با یکدیگر داشته اند اما برای چشم تیزبین این تفاوت ها کاملا روشن بوده است. در چهره لطیف تر، ابروی مرد کمانی تر، پیشانی او برآمده تر و گونه ها هم کمی برجسته بوده است. همچنین مرد این تصویر، لبخندی خفیف زده است چون زنان خنده روتر از مردان هستند.

کل 400 زن و مردی که در این آزمون شرکت کرده بودند، مرد با چهره "زنانه تر" را وفادارتر، متعهدتر، گرمتر و پدری موجه تر ارزیابی کرده اند.

در حالی که شرکت کنندگان گفته اند چهره "زمخت تر"، سلطه گر است، در ارتباط با ثروت و جاه طلبی تفاوتی میان دو چهره ندیده اند.

دکتر جورج فیلدمن، استاد روانشناسی در دانشگاه باکینگهام چیلترن بریتانیا، می گوید نتیجه این تحقیق منطقی است: "در جامعه مدرن توان فیزیکی ضروری نیست اما به طور بالقوه یک تهدید به حساب می آید. یک زن ممکن است مردی لطیف تر را انتخاب کند چون فکر می کند احتمالا خطر خشونتش هم برای او و هم برای فرزندانش کمتر است."

دکتر فیلدمن می افزاید: "نتیجه این تحقیق شاید سریعا علم روانشناسی را متحول نکند اما به درک ما از تکامل روانی بشر و انگیزه هر جنس از انتخاب زوجش کمک می کند."